Partnersense logo
tjej sitter och läser postorderkatalog

Från postorder till prediktiv AI – e-handelns resa genom tiderna

Datum: 2025-05-23


En djupdykning i hur distanshandel blev till e-handel – och varför vi bara är i början

Det är lätt att ta dagens e-handel för given. Du klickar hem ett par skor på tre minuter och får dem levererade dagen därpå. Men bakom varje 'Köp nu'-knapp finns en lång utveckling – både teknisk, kulturell och beteendemässig. E-handel är inte bara en digital försäljningskanal. Det är ett uttryck för hur samhället förändras.

Girl reading a postorder catalog

1879–1950: Postorder, kataloger och Sveriges första distanshandel

Innan internet, mobiltelefoner och till och med elektricitet i hemmen, var det kataloger som gällde. År 1879 startade John Fröberg i Lotorp en postorderverksamhet som sålde kontorsmaterial via brevbeställning – och blev därmed en av de första i Sverige med det vi idag skulle kalla distanshandel.


Snart följde andra efter. Åhlén & Holm (som sedermera blev Åhléns) sålde biblar och husgeråd. Ellos och Haléns blev folkliga genom sina kataloger fyllda med kläder, heminredning och “vardagslyx”.


Det var en helt annan logistikapparat. Produkterna levererades med tåg, och katalogerna trycktes i enorma upplagor. Trots (eller tack vare) att leveranserna tog veckor, var detta revolutionerande för sin tid. Plötsligt kunde människor på landsbygden få tillgång till samma utbud som de i städerna.


Postorder lärde oss att det gick att handla utan butik – och lade grunden till e-handelns mest grundläggande princip: bekvämlighet.


1969–1993: Tekniken för distanshandel tar form

År 1969 kopplades fyra datorer ihop i ett forskningsprojekt som fick namnet ARPANET. Det blev starten för internet.


1979 visade Michael Aldrich upp ett system där en tv var kopplad till en dator via telefonlinje – och kunde användas för att göra inköp. Det var primitivt, men visionärt. De första användarna var företag inom B2B, inte konsumenter.


Under 80-talet började företag utbyta beställningar digitalt via EDI (Electronic Data Interchange). Stora återförsäljare, särskilt inom bilindustrin och dagligvaruhandel, digitaliserade sina inköpsflöden. Det sparade tid och pengar – och skapade vanor som idag känns självklara, som digital orderbekräftelse.


Konsumenter märkte dock fortfarande inte mycket. Tekniken fanns – men den var inte tillgänglig för vanliga hushåll. Men scenen var satt.


1994–1999: Internet blir kommersiellt – och e-handeln föds

Det stora skiftet kom 1994 när webbläsaren Netscape Navigator lanserades. Nu kunde vem som helst med en dator utforska internet. Samma år genomfördes världens första säkra kortbetalning online – en CD-skiva med Sting.


1995 startade två företag som skulle forma e-handelns framtid:


  • Amazon, som började med att sälja böcker.


  • eBay, som lanserade en digital auktionssajt.


Båda modellerna – B2C och C2C – satte tonen för de kommande decennierna.


I Sverige dök pionjärer upp: Bokus lanserades som onlinebokhandel. CDON började sälja CD-skivor. Tekniken var ny och ofärdig, modemuppkopplingarna långsamma – men det fanns en känsla av framtid i luften.


Kunderna var tveksamma i början. Man skrev ut kvitton, ringde banken, bad om bekräftelser via fax. Men steget över tröskeln hade tagits.


2000–2005: IT-bubblan spricker – men e-handeln överlever

E-handeln var het, kanske för het. I slutet av 90-talet investerades miljarder i så kallade “dotcom-bolag”. Många av dem hade starka idéer men svaga affärsmodeller. När IT-bubblan sprack 2000 kraschade tusentals bolag.


Men vissa aktörer visade sig vara byggda för lång sikt. Amazon expanderade försiktigt men stadigt. Svenska CDON överlevde, och nya logistik- och betallösningar började växa fram.


Det här blev en tid av återuppbyggnad. Färre drömmar, fler system. E-handel började ses som en del av handeln, inte som en fluga. Konsumenterna blev mer bekväma, och webbutikerna mer professionella.


2006–2012: E-handeln blir mobil – och vanebildande

När iPhone släpptes 2007 förändrades vårt sätt att använda internet – för alltid. Nu fanns webben i fickan.


Företag som Klarna gjorde det enklare att betala. Plattformar som Magento, WooCommerce och Shopify gjorde det enklare att sälja.


Plötsligt kunde vem som helst starta en e-handel – med minimal teknisk kunskap.


Sociala medier började påverka konsumtionen. Facebookannonser gjorde det möjligt att visa rätt produkt till rätt person vid rätt tillfälle. Instagram började forma köpbeslut, särskilt inom mode och inredning.


Och samtidigt började e-handel bli en vana. Vi visste hur det funkade. Vi litade på det.


2013–2019: Omnichannel, automation och globalisering

E-handeln blev nu integrerad med fysisk handel. “Click & Collect”, butikslager som e-handelslager, returer i butik – allt smälte ihop.


API:er kopplade ihop system. Automation tog över manuella flöden. Marknadsplatser som Amazon och Zalando blev försäljningskanaler i sig.


E-handeln blev global. Svenska varumärken sålde till Tyskland. Danska möbelföretag till USA. Det var inte längre bara teknik – det var strategi, logistik, branding.


Företag började prata om kundresor snarare än kanaler. Fokus låg på upplevelsen.


2020–idag: AI, hållbarhet och ett nytt e-handelslandskap

Pandemin 2020 blev ett brutalt stresstest – men också en accelerationsknapp. Människor som aldrig tidigare handlat online blev vana e-shoppare. Äldre generationer upptäckte möjligheten. Företag som var digitalt mogna växte explosivt.


Med ökad efterfrågan kom också nya krav:


  • Snabba leveranser


  • Friktionsfri checkout


  • Tydlig returpolicy


  • Personliga produktrekommendationer


  • Hållbara val


AI har på allvar blivit en del av e-handeln – från prediktiva produktrekommendationer till automatisk kundservice. Och tekniker som AR och 3D-visualisering gör det möjligt att prova produkter digitalt innan köp.


Vad händer härnäst?

E-handel är idag mer än en kanal – det är en affärsmodell, ett varumärkesbärande uttryck, en kundrelation i realtid.


Nästa steg?


  • AI som förutser vad du behöver innan du ens vet det själv


  • Shopping via röst, bild, video och nya gränssnitt


  • Radikalt hållbara logistiklösningar


  • Mer egna varumärken och direktförsäljning utan mellanhänder


Hos oss på Partnersense märker vi att våra kunder inte bara vill “ha en shop” – de vill skapa något som fungerar, växer, anpassar sig och levererar. Och det är just där vi trivs som bäst.


Författare

Felix Lehner

Felix Lehner

E-commerce Business Developer

Kontakta oss

Vill du ta ditt e-handelsföretag till nästa nivå eller har du frågor om våra tjänster? Tveka inte att kontakta oss.